Jdi na obsah Jdi na menu
 

 



1. 9. 2023

 

Logopedická péče

Ve třídě Myšek probíhá předškolní vzdělávání jako v běžných třídách, jen je rozšířeno o logopedickou péči. Z tohoto důvodu je ve třídě menší počet dětí. Zpravidla je zde zapsáno 14 dětí (tzn. poloviční počet než v běžných třídách), a tím je zajištěn větší prostor pro individuální péči a všestranný rozvoj dětí.

Logopedická třída zajišťuje vzdělávání pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Jedná se o třídu s nadstandartní péčí. V žádném případě se nejedná o tzv. zvláštní třídu – je to zastaralý a nevhodný předsudek.

V logopedické třídě pracují paní učitelky, které mají vzdělání jak pro práci v běžných třídách, tak pro práci v logopedických třídách. Jedná se o speciální pedagožky – logopedky, tzn. že mají vysokoškolské vzdělání v oboru speciální pedagogiky se zaměřením na logopedii a surdopedii a spolupracují s logopedkou a psycholožkou z SPC, které pravidelně dochází do MŠ a konzultují s nimi průběh a postupy vzdělávání dětí nejen v oblasti řeči.

 

Do logopedické třídy jsou zařazovány děti, které mají:

  • různé formy nemluvnosti;
  • opožděný vývoj řeči;
  • těžší formy dyslálie tzn. špatná výslovnost hlásek nebo skupin hlásek (dítě mluví, ale není mu rozumět);
  • vývojovou dysfázii tzn. narušený vývoj řeči, kdy dítě skoro všemu rozumí, ale málo co je schopno říct nebo mluvenémum slovu nerozumí, ale řeč je srozumitelná;
  • palatolalii – např. huhňavost;
  • ztížené jazykové prostředí např. u dětí jiné národnosti;
  • sluchové potíže.

 

V naší logopedické třídě primárně nejsou zařazovány děti s jinými diagnostikovanými obtížemi (autismus, mentální či tělesné postižení apod.).

 

Charakteristika logopedické třídy

Vzdělávací obsah logopedické třídy směřuje k dosahování vzdělávacích cílů společných pro všechny třídy MŠ, který je doplněn o specifické potřeby dětí. Specifickým cílem je reedukace narušených komunikačních schopností a stimulace řečových a jazykových dovedností dětí.

Vzdělávání v logopedické třídě vyžaduje i další podmínky: ambulance, pomůcky, organizace vzdělávání, personální zajištění, snížený počet dětí na 14, komunikace s odbornými institucemi apod. Velmi důležitým a nezanedbatelným faktorem je spolupráce s rodinou. Pokud rodiče nespolupracují, náprava řeči je pro dítě velmi náročná a zdlouhavá. Při rovnocenné spolupráci ve vztahu MŠ – rodič, jsou výsledky péče rychleji a více viditelné, což motivuje k větší aktivitě všechny zúčastněné, zejména samotné dítě.

Individuální denní práce se člení na individuální nápravu řeči a logopedickou podporu ve třídě.

Odborným garantem třídy je Speciálně-pedagogické centrum pro vady řeči (dále jen SPC), Brno – Veslařská 234.

 

Zařazení dítěte do logopedické třídy

Několikrát ročně vyhlašuje logopedická třída tzv. poradenské dny, na které přichází rodiče dětí z naší mateřské školy se svým dítětem mají-li pochybnosti o výslovnosti svého dítěte. Logopedka pak udělá logopedické vyšetření, na jehož základě se společně s rodiči dohodnou na dalším postupu. Je-li vada menší, je rodičům nabídnuta logopedická ambulance v naší MŠ nebo na jiném pracovišti. Adept na zařazení do logopedické třídy je poslán na vstupní vyšetření do SPC. Po zařazení logopedka z SPC dochází 3x ročně do MŠ, kde dělá vstupní, kontrolní a výstupní vyšetření.

 

Logopedická péče ve třídě

Každé dítě má individuální plán a podrobnou diagnostiku. Logopedická podpora je zaměřena na dýchání, artikulaci, hrubou a jemnou motoriku, grafomotoriku, obratnost, koordinaci těla, smyslové vnímání, prostorovou a časovou orientaci, matematické představy, obsahovou a gramatickou stránku řeči, rozumové schopnosti, samostatnost, soustředěnost, pozornost, a také na vyvození, fixaci a automatizaci hlásek.

 

o1icl2zarvmyl1yovhr8nq_thumb_9da.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ssetbkgdrvwvkm0he84wea_thumb_9dc.jpg