Jdi na obsah Jdi na menu
 

 



Adaptace dítěte do mateřské školy

Abychom omezili nepříjemné pocity na minimum, prochází všechny děti v naší mateřské škole tzv. adaptací. Má-li si dítě zvyknout bez potíží na nové prostředí, potřebuje k tomu určitý čas. Každé dítě je jiné, a proto i doba "zvykání" je různě dlouhá. Obvykle je to 6 týdnů. V této době musí dítě vyřešit spoustu úkolů, aby mohlo poprvé v životě zůstat delší dobu samo, bez rodičů v cizím prostředí a přitom být spokojené a cítit se bezpečně.
     Dítěti je NUTNO vždy říci, kdy opět přijdete a DODRŽET slib. Dítě se při pobytu v MŠ setkává se situací, kdy není středem pozornosti, protože ve třídě je více dětí a jen jedna paní učitelka.
       Jakmile získá pocit bezpečí, je sebejisté a spokojené, nastává fáze, ve které si dítě zvyká na myšlenku, že bude spát jinde, než ve své posteli. Tento úkol je pro děti velmi obtížný a je potřeba se na jeho zvládnutí dobře připravit. Je dobré, když rodiče i paní učitelka s dítětem dopředu mluví o tom, že taková situace nastane. Pomozte vašemu dítěti vybrat pyžamo, případně malého plyšáčka. Měli bychom společnými silami vytvořit takovou atmosféru, aby se Vaše dítě těšilo na den, kdy bude poprvé ve školce spinkat.

Pokud dítě přichází i odchází ze školky s dobrým pocitem, pak lze prohlásit, že adaptace je úspěšně u konce.

Připravenost na mateřskou školu

 "Co tedy dítě potřebuje znát a umět?" 

  • znát své jméno;

  • umět se oblékat i svlékat, případně to zvládnout s malou dopomocí;

  • vydržet sedět při jídle u stolu a samo se najíst pomocí lžíce/příboru, pít ze skleničky;

  • zvládat základní hygienické návyky – umýt si ruce mýdlem, utřít se od ručníku, ovládat kohoutek v umývárně, umět se vysmrkat do kapesníku;

  • používat WC – včas dojít na WC, umět se samostatně utírat (NEPOUŽÍVAT PLÍNKY, UDRŽET STOLICI);
     
  • respektovat pokyny dospělého;

  • umět říci, co potřebuje a požádat o pomoc;

  • dodržovat základy slušného chování apod.

  • stravování v mateřské škole – v MŠ je pestrá strava, složená se zeleniny, ovoce, masa, ryb… Děti zásadně do jídla nenutíme, jen nabízíme, aby ochutnaly a alespoň část snědly.

 

Co dítěti ulehčí adaptaci před vstupem do MŠ:

  • dítě by nemělo být izolované od dětí – pravidelně choďtě mezi děti;

  • zvykat dítě na pobyt s jinou osobou než  s rodičem;

  • upevňovat u dětí dovednosti a vést je k samostatnosti při sebeobsluze – nechat dítě samostatně oblékat a jíst (nekrmit);

  • při všech činnostech nechat dítěti dostatek času a nespěchat;

  • ponechat dítěti dostatečný prostor pro hru a seberealizaci;

  • důsledně vést děti k úklidu hraček;

  • vymezit si čas pro čtení pohádek, vést děti k vnímání a porozumění čteného slova;

  • povídat si s dítětem o jeho zážitcích i problémech;

  • pravidelně dítě oceňovat;

  • vyvarovat se výhružkám;

  • nechat děti samostatně řešit problémy;

 
Čeho se vyvarovat:
  • nenechat se obměkčit a být důslední – pokud rozhodnete, že dítě půjde do MŠ – nepolevovat;

  • nestrašit dítě pobytem v MŠ;

  • nelhat o délce pobytu dítěte v MŠ – kdy ho vyzvednete;

  • neopakujte dítěti stále, že má být hodné;

  • zvykejte své děti na pestrou stravu;

  • učte děti s kousat ze čtvrtky nebo půl krajíce chleba;

  • nedávejte dětem do školky vlastní svačinu, ostatním dětem pak nelze vysvětlit, proč oni mají ochutnat a on nemusí.